Nutrient partitioning- Nutriëntenverdeling

Geplaatst op 19-09-2017

Nutrient partitioning

Voedingstofpartitionering (= nutrient partitioning) bepaalt waar de energie uit de voeding die je inneemt heengaat en of de calorieën uit die voedingsstoffen worden gebruikt worden als brandstof, opgeslagen als vet of opgenomen worden door spierweefsel om spiermassa te bouwen.

Wanneer je iets eet, worden de voedingsstoffen verbrand of worden ze opgeslagen voor toekomstig gebruik. Ideaal gezien zouden al deze voedingsstoffen opgeslagen worden in de spieren in tegenstelling tot lichaamsvet. Daarom klopt de klassieke verklaring dat “een calorie is een calorie” ieder geval niet op vlak van de manier waarop die calorie door het lichaam wordt gebruikt.

Als voedingsstoffen worden besteedt aan spieren, kan je mogelijks nieuwe spiergroei stimuleren en glycogeenvoorraden in de spieren opbouwen zodat nog meer groei, samen met een verhoogde werkcapaciteit en versneld herstel mogelijk is.

Bepalende factoren

Efficiënt voedingsgebruik heeft veel mogelijke oorzaken, waaronder een onverklaarbare coördinatie tussen de darm, lever, hersenen, het centrale zenuwstelsel en de spieren, hoogstwaarschijnlijk gecoördineerd door hormonen en bepaalde secundaire chemische boodschappers.

De mate waarin deze toewijzing plaatsvindt, hangt af van verschillende factoren waaronder genetica en hormonale invloeden (insuline). Andere hormonen hebben ook een effect op voedingspartitionering, waaronder testosteron en cortisol. Testosteron bevordert het verdelen van voedingsstoffen in spieren, terwijl het stresshormoon cortisol het tegengestelde effect heeft. Wanneer je een hoog cortisolniveau hebt, krijg je spierafbraak en worden meer voedingsstoffen omgezet in vetcellen.

Hoe je voedingsstoffen aanwendt, wordt ook gedeeltelijk bepaald door genetica. Bij sommige mensen zal, ervan uitgaand dat ze aan krachttraining doen, spiermassa opgebouwd worden wanneer ze meer calorieën opnemen, terwijl anderen een groter deel van die extra calorieën omzetten in vet. Het werkt ook andersom. Mensen met een goede genetica verliezen minder spiermassa wanneer ze diëten en verliezen meer lichaamsvet.

Je kunt jouw genetica niet veranderen, maar je kunt de aanwending van voedingsstoffen en calorieën tot op zekere hoogte beïnvloeden aan de hand van enkele eenvoudige strategieën, waaronder gecontroleerde voeding en lichaamsbeweging.

Invloed van voeding

Nu je weet dat insuline een belangrijke rol speelt, is het de bedoeling om te voorkomen dat jouw voeding insulineresistentie bevordert. Dat wil zeggen dat we starten met het vermijden van geraffineerde en toegevoegde suikers. Magere eiwitbronnen, fruit, niet-zetmeelhoudende groenten en matige hoeveelheden van vezelrijke en volkoren koolhydraatrijke producten vallen aan te raden en het voorkomen van fluctuaties in bloedsuiker.

Als je een diabeet bent of obesitas heeft, is jouw vermogen om voedingsstoffen te verwerken waarschijnlijk disfunctioneel. Als je insulineresistent bent, is jouw voedingspartitie traag en inefficiënt. Wanneer je insulineresistent bent, is gewichtsverlies uitdagender, maar het verliezen van zelfs 10% van jouw lichaamsgewicht verhoogt de insulinegevoeligheid en verbetert de manier waarop jouw lichaam met voedingsstoffen omspringt.

Insuline probeert nog steeds de spiercellen van insulineresistente mensen binnen te dringen door contact te maken met een receptor op de cel, maar deze intenties worden genegeerd. Insuline zet dan de ongewenste glucose om in vetzuren die worden afgevoerd naar opslagcentra in bepaalde streken van het lichaam.

Koolhydraten

 Plan bewust de inname van koolhydraten, waarvan je het grootste deel beperkt tot rond de training (ongeveer 70% van jouw koolhydraten eet je vóór en na jouw training).

Invloed van beweging

Alle vormen van beweging hebben een positieve invloed op insulinegevoeligheid. Een krachtige manier om de aanwending van voedingsstoffen te veranderen, is krachttraining. Hoe meer vetvrije massa je hebt, hoe minder waarschijnlijk het is dat je jouw opgenomen calorieën opslaat als vet.

Onderzoek toont bovendien aan dat krachttraining de insulinegevoeligheid verhoogt, onafhankelijk van veranderingen in de lichaamssamenstelling. Daarnaast verhoogt door krachttraining de aanmaak van anabole hormonen zoals testosteron en groeihormoon. Dit zijn hormonen die in jouw voordeel werken wanneer je jouw lichaamssamenstelling probeert te verbeteren.

— EnCORE Coaching – Personal trainer Fit-out —

Deel dit bericht:

Nieuw: Indoor cycling 1u30 min!

Elke donderdag om 19u30 met lesgever Nick

Lees meer

Danny Seyssens zijn 4e training op 1700m hoogte (Filmpje)

Danny is als eerste gestart met trainen op hoogte en voelt nu al het verschil!

Lees meer
Meer nieuws
  • Wij breiden uit!

    Wij breiden uit!

    Fit-out heeft groot nieuws! Wij breiden uit! Om u nog meer en betere sportfaciliteiten te bieden wordt onze fitnessclub een pak groter.

    Lees meer
  • De eGym Cirkel

    Make eGym Fitness Your Lifestyle

    Maak kennis met de eGym-cirkel!

    Lees meer
Wim De Nockere

"Ik voel me veel fitter en heb veel meer energie om de dagdagelijkse uitdagingen te trotseren"

Wim De Nockere
Hanne Leus

"Ik voel me véél fitter, sterker en beter dan toen ik gestart ben en hou van mijn fitnessroutine"

Hanne Leus
Guy & Ruben De Clercq

"We hebben het samen gedaan met hulp en begeleiding van de coaches en de infosessies"

Guy & Ruben De Clercq
Stein Temmerman

"Sporten zie ik niet langer als een verplichting, het is een deel van mijn leven geworden!"

Stein Temmerman
Lena & Kris

"Wij voelen ons veel fitter en jonger"

Lena & Kris
christophe wojsznis

"Mijn kids hebben me gemotiveerd om te starten met fitness!"

christophe wojsznis
Sam & Klaartje

"Iets meer dan één dik* jaar geleden kozen Klaartje en ik voor ons, voor ons zelf"

Sam & Klaartje
Manon Kinaupenne

"Een resultaat dat ik nooit had verwacht!"

Manon Kinaupenne
Debbie De Sutter

"Ik ben nu nog meer gemotiveerd om verder te doen!"

Debbie De Sutter
Wesley Dumortier

"Ik wou 10kg afvallen om me goed te voelen op mijn trouwfeest"

Wesley Dumortier
Anthony Van Sele

"Mijn doel was niet zozeer een nummertje maar vooral niet meer halfdood zijn als ik moet lopen om mijn trein te halen!"

Anthony Van Sele
Dominique Valcke

"'Ik zag op de weegschaal 87,7 kg staan en toen heb ik besloten om er volledig voor te gaan'"

Dominique Valcke
Hyacinthe Demeester

"Ik train al sinds 2008 bij Fit-out, doorheen de jaren ben ik gestegen naar fitheidsniveau 6!"

Hyacinthe Demeester
Sam Hanselaer

"Een totaal nieuwe levensstijl waar ik altijd al van droomde"

Sam Hanselaer
Bart De Buck

"Na 6 maanden gericht sporten zit ik in fitheidsniveau 5 en voel ik me super goed!"

Bart De Buck
Eveline Kolmus

"Zelfs al met een matige basisconditie en een gezond vet % heb ik toch nog een enorme progressie gemaakt!"

Eveline Kolmus
Gunter Smismans

"- 3kg vet en + 4kg spiermassa!"

Gunter Smismans
Nicolas De Clercq

"Van fitheidsniveau 2 naar 4!"

Nicolas De Clercq
Ronny Bury

"Ik ben al 20 jaar zware long patient en om in aanmerking te komen voor een donor long moest ik afvallen en fitter worden"

Ronny Bury
Tommy Reel

"- 10 kg en 3 fitheidsniveaus gestegen! "

Tommy Reel
Joeri De Smet

"Ik ben veel fitter geworden en maar liefst 16 kg afgevallen!"

Joeri De Smet
Sofie Verhofstadt

"Nooit gedacht dat ik me zo goed ging voelen door te beginnen fitnessen bij Fit-out!"

Sofie Verhofstadt
Celina Buyle

"Van fitheidsniveau 2 naar 4! "

Celina Buyle
Patrick De Winne

"Van fitheidsniveau 3 naar 4! "

Patrick De Winne
Joeri De Smet

"- 9kg en 2 fitheidsniveaus gestegen "

Joeri De Smet
Pascale Masson

"Ik ben na al die jaren nog steeds gelukkig, fier en gemotiveerd bij jullie te mogen sporten."

Pascale Masson
Annick Van Acker

"-3,5kg op 10 weken en 2 fitheidsniveaus gestegen"

Annick Van Acker
Verhasselt Sven

"Van fitheidsniveau 2 naar 6!"

Verhasselt Sven
Gilles D.

"Door de Egym in combinatie met cardiotraining ben ik afgevallen en is mijn spiermassa verhoogd!"

Gilles D.
Kelly Bombeke

"Ik ben in totaal 10 kg afgevallen en voel me veel beter"

Kelly Bombeke
Margot Crombé

"Egym is voor mij de ideale manier om aan krachttraining te doen"

Margot Crombé

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.